23.11.2024
 

 



ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΙΣΕ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

 

 

Στις 16.2.2017 εκπρüσωποι της ηγεσßας του Ελληνικοý Εβραúσμοý και συγκεκριμÝνα ο πρüεδρος του ΚΙΣΕ και της ΙΚΘ κ. Δαυßδ ΣαλτιÝλ, ο Β αντιπρüεδρος του ΚΙΣΕ κ. Βßκτωρ Ι. ΕλιÝζερ και ο γενικüς γραμματÝας του ΚΙΣΕ κ. ΜωυσÞς ΕλισÜφ συναντÞθηκαν με τον υπουργü Παιδεßας καθηγητÞ κ. Κþστα Γαβρüγλου και τον γενικü γραμματÝα του υπουργεßου Παιδεßας κ. Γιþργο ΚαλατζÞ.

ΚατÜ τη συνÜντηση συζητÞθηκαν θÝματα κοινοý ενδιαφÝροντος, üπως η ανÝγερση του Μουσεßου Ολοκαυτþματος και Εκπαιδευτικοý ΚÝντρου για τα Ανθρþπινα Δικαιþματα στη Θεσσαλονßκη, το οποßο θα συμβÜλει σημαντικÜ στη διατÞρηση της μνÞμης του Ολοκαυτþματος, θα δþσει νÝα þθηση στα εκπαιδευτικÜ προγρÜμματα και θα ανανεþσει το ενδιαφÝρον της εκπαιδευτικÞς κοινüτητας και του κοινοý, ο αντισημιτισμüς και οι τρüποι αντιμετþπισÞς του, τα εκπαιδευτικÜ προγρÜμματα του υπουργεßου Παιδεßας με θÝμα την ιστορßα του Ολοκαυτþματος, καθþς και η επιστροφÞ των Αρχεßων της Ι.Κ. Θεσσαλονßκης απü τη Ρωσßα.

 

 


 

Aντισημιτισμüς, το αποτρüπαιο πρüσωπü του στην ΕλλÜδα


13.02.2017, ΠηγÞ: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Στις 27 Ιανουαρßου του 1945, τα σοβιετικÜ στρατεýματα Ýφτασαν ως απελευθερωτÝς στο στρατüπεδο του Αουσβιτς στην Πολωνßα. ΒρÞκαν 7.000 κρατουμÝνους, πολλοß στο üριο ανÜμεσα στη ζωÞ και στον θÜνατο, καθþς και τüνους απü γυναικεßα μαλλιÜ, οδοντικÜ σφραγßσματα χωρßς τον χρυσü και παιδικÜ ροýχα. Εκεß Þταν και üλες οι απτÝς αποδεßξεις για τον τρüπο με τον οποßον οργανþθηκε με βιομηχανικÞ αρτιüτητα ο μαζικüς αφανισμüς Ýξι συνολικÜ εκατομμυρßων Ευρωπαßων Εβραßων, ανÜμεσα στους οποßους και Ýνα εκατομμýριο παιδιÜ.

Απü το 2002, το Συμβοýλιο της Ευρþπης επÝλεξε την 27η Ιανουαρßου ως την ΗμÝρα ΜνÞμης των Εβραßων Μαρτýρων και η ελληνικÞ ΒουλÞ με ομüφωνη απüφασÞ της  το 2004 επßσης επÝλεξε την ημερομηνßα αυτÞ για να μνημονεýει τους Ελληνες Εβραßους που Ýπεσαν θýματα του ναζιστικοý ζυγοý. ΚατÜ τη διÜρκεια του Β´ Παγκοσμßου ΠολÝμου, η χþρα μας Ýχασε το 87% του εβραúκοý της πληθυσμοý, πληρþνοντας βαρýτατο φüρο αßματος.

Θα περßμενε κανεßς üτι η ΕλλÜδα που συμμετεßχε σθεναρÜ στην αντßσταση, θα κρατοýσε ζωντανÞ τη μνÞμη των θηριωδιþν. Και üμως üχι. Μια Ýρευνα που εκπüνησε το ΠανεπιστÞμιο Μακεδονßας στα τÝλη του περασμÝνου Δεκεμβρßου, σε δεßγμα 1.000 ατüμων, μας φÝρνει αντιμÝτωπους με μια σοκαριστικÞ αλÞθεια: στην ερþτηση αν Þταν θετικÞ εξÝλιξη (sic) η εξüντωση των ΕλλÞνων Εβραßων, περßπου το 40% των ερωτηθÝντων απαντÜ üτι Þταν θετικÞ, σχεδüν θετικÞ Þ ουδÝτερη, ενþ στην ερþτηση εÜν πρÝπει να αφÞσουμε πßσω μας το Ολοκαýτωμα, πÜλι Ýνα 25% απαντÜ θετικÜ. Αξßζει να τονßσει κανεßς üτι τα ποσοστÜ των νÝων ανθρþπων που εξÝφρασαν τÝτοιες απüψεις Þταν πολý μεγÜλα.

Λßγες ημÝρες μετÜ τη δημοσιοποßηση της Ýρευνας, η  «Κ» συνÜντησε τον πρüεδρο της ΙσραηλιτικÞς Κοινüτητας Αθηνþν Μßνο ΜωυσÞ, καθþς και τον πρüεδρο της ΙσραηλιτικÞς Κοινüτητας Θεσσαλονßκης (και επικεφαλÞς του Κεντρικοý Ισραηλιτικοý Συμβουλßου ΕλλÜδος) Δαυßδ ΣαλτιÝλ, οι οποßοι μßλησαν για το αποτρüπαιο πρüσωπο του αντισημιτισμοý, που φαßνεται να ενισχýεται στη χþρα μας αλλÜ και στην Ευρþπη. Η πρþτη ερþτηση εßναι αυτονüητη: Αρκοýν οι εκδηλþσεις που διοργανþνονται για την ΗμÝρα ΜνÞμης για να μην πÝσει στη λÞθη το πιο φρικιαστικü Ýγκλημα του Β´ Παγκοσμßου ΠολÝμου, üταν στην ελληνικÞ δευτεροβÜθμια εκπαßδευση εßναι ελÜχιστες οι þρες διδασκαλßας για το θÝμα αυτü; ΠολλÜ εξαρτþνται απü το φιλüτιμο του εκπαιδευτικοý, που πρÝπει ο ßδιος να καλýψει κενÜ και παραλεßψεις της διδακτÝας ýλης.

  «Η ΗμÝρα ΜνÞμης δεν εßναι αρκετÞ» λÝει ο Δαυßδ ΣαλτιÝλ. «Με επßκεντρο üμως αυτÞν εξακτινþνονται Üλλες δρÜσεις, üπως λ.χ. τα προγρÜμματα του Εβραúκοý Μουσεßου που στοχεýουν στην επιμüρφωση των δασκÜλων καθþς και ο μαθητικüς διαγωνισμüς με θÝμα το Ολοκαýτωμα, μÝσα απü τον οποßο δεκÜδες Ελληνüπουλα επισκÝπτονται το Αουσβιτς». Ο Μßνος ΜωυσÞς προσθÝτει üτι τα τελευταßα χρüνια Ýχει υπÜρξει μια ευαισθητοποßηση πÝραν των ορßων της εβραúκÞς κοινüτητας και Ýτσι η επÝτειος των Εβραßων ΕλλÞνων Μαρτýρων συνδυÜζεται με εκδüσεις, εκθÝσεις, Üρθρα και δημοσιεýσεις, γεγονüς που αποδεικνýει üτι υπÜρχει Ýνα ευρýτερο πλÝγμα αλλÜ και Ýνα ενισχυμÝνο ενδιαφÝρον σε μια μερßδα του κüσμου. «Μπορεß η κατανüηση να μην απλþνεται αλλÜ τουλÜχιστον βαθαßνει», υπογραμμßζουν.

Η συζÞτηση με τους δýο προÝδρους Ýγινε λßγες ημÝρες μετÜ τη δημüσια συγγνþμη του Αδωνι ΓεωργιÜδη για την πρüτερη στÜση του στο ζÞτημα της ανοχÞς μιας ρατσιστικÞς και αντισημιτικÞς συμπεριφορÜς. Τη χαιρÝτισαν ως θαρραλÝα πρÜξη, μιας και οι πολιτικοß δßνουν τον τüνο σε μια μικρÞ Þ μεγÜλη κοινωνßα. Ο Δαυßδ ΣαλτιÝλ μßλησε τον αγþνα που Ýκανε ο ΓιÜννης ΜπουτÜρης κατÜ τη δημαρχßα του για να Ýρθει στο φως το εβραúκü παρελθüν μιας πüλης που εßχε κερδßσει το προσωνýμιο «Madre de Israel» και που Ýχασε χιλιÜδες απü τους κατοßκους της στον θÜλαμο αερßων: «Ηταν ο Üνθρωπος που Ýβγαλε τη Θεσσαλονßκη απü Ýναν μικρüκοσμο, δεßχνοντÜς της την ßδια την Ιστορßα της» υπογραμμßζει στην «Κ». «Ο ΜπουτÜρης που εßχε την ευαισθησßα αλλÜ και την ευφυÀα να κÜνει üλο αυτüν τον αγþνα, δεν Ýφερε μüνον την αλÞθεια στην επιφÜνεια αλλÜ και βοÞθησε την πüλη σε επßπεδο προβολÞς και διεθνοýς αναγνþρισης. Γιατß, πρÝπει να ποýμε, üτι υπÞρχε μεγÜλο αßσθημα ενοχÞς στη συμπρωτεýουσα και πως το παρελθüν της συχνÜ κρυβüταν» συμπληρþνει ο Μßνος ΜωυσÞς.

«Πüσοι Ελληνες üταν Ýβλεπαν τους Εβραßους να εκτοπßζονται δεν τους θεωροýσαν συμπατριþτες τους; Πüσοι ξÝρουν üτι μερικοß απü τους πρþτους Θεσσαλονικεßς που πÞγαν στο Αουσβιτς Þταν εκεßνοι που εßχαν πολεμÞσει ως στρατιþτες στο Αλβανικü ΜÝτωπο;» λÝει ο ΣαλτιÝλ που Ýφερε τα οστÜ του ΜορδοχÜι ΦριζÞ απü την Αλβανßα συνεχßζοντας: «Ποιος ξÝρει λ.χ. πως προπολεμικÜ üταν Ýνας Εβραßος Ýφευγε απü την ΕλλÜδα Ýχανε την υπηκοüτητÜ του; ΧρειÜστηκε να γßνουν ειδικÝς εκκλÞσεις για να ξαναπÜρουν οι επιζÞσαντες και οι απüγονοß τους την ελληνικÞ υπηκοüτητα. Δυστυχþς πολλÜ πρÜγματα ακüμα δεν εßναι τüσο γνωστÜ για τον τρüπο που Ýβλεπε η πολιτεßα τους Εβραßους τις προηγοýμενες δεκαετßες…».

Η συλλογικÞ ενοχÞ υπÜρχει; «Τα τελευταßα χρüνια υπÜρχει μια προσπÜθεια να φανεß πως σýσσωμη η ελληνικÞ κοινωνßα προσπÜθησε να προστατεýσει τους Εβραßους και εßναι γεγονüς üτι πολλοß βοÞθησαν. Εßτε εξÝχουσες προσωπικüτητες σαν τον δÞμαρχο και τον Μητροπολßτη Ζακýνθου Þ τον Αρχιεπßσκοπο Δαμασκηνü και τον Αγγελο Εβερτ εßτε απλοß Üνθρωποι που Ýβαλαν την ζωÞ τους σε κßνδυνο. ΥπÞρχαν üμως και δωσßλογοι και υφαρπαγÝς περιουσιþν και περιπτþσεις üπου κυριÜρχησε η σιωπÞ. ΠολλÝς κοινüτητες σβÞστηκαν απü τον χÜρτη üπως των Ιωαννßνων Þ της ΚÝρκυρας, Üλλες διασþθηκαν» λÝει ο πρüεδρος της κοινüτητας Αθηνþν. «ΣÞμερα ο κüσμος εßναι διατεθειμÝνος να ακοýσει αυτÜ που συνÝβησαν» τονßζει ο Δαυßδ ΣαλτιÝλ: «Η Θεσσαλονßκη εßχε 50.000 Εβραßους προπολεμικÜ. ΧÜθηκε το 97% απü αυτοýς. Πιστεýω üτι το Μουσεßο Ολοκαυτþματος που θα δημιουργηθεß στην πüλη τα επüμενα χρüνια θα μας βοηθÞσει να ξαναδοýμε την Ιστορßα της απü την αρχÞ».

Η πολιτικÞ του ΙσραÞλ

Για τους δýο προÝδρους, Ýνας απü τους λüγους που κÜνει ορισμÝνους Ελληνες να Ýχουν εχθρικÞ στÜση προς τους συμπολßτες τους που εßναι Εβραßοι στο θρÞσκευμα, εßναι üτι τους ταυτßζουν με την πολιτικÞ του κρÜτους του ΙσραÞλ. Αυτü Þταν εντονüτερο στο παρελθüν, ιδιαßτερα στη δεκαετßα του ’80, ενþ τþρα εßναι πολý πιο Þπιο, καθþς οι στρατηγικÝς και διπλωματικÝς σχÝσεις των δýο χωρþν περνοýν νÝα Üνθηση. Τι οδηγεß λοιπüν στην ενßσχυση μιας αντισημιτικÞς συμπεριφορÜς στη χþρα μας; ΜÞπως φταßει αυτü που Ýλεγε κÜποτε ο κ. ΜπουτÜρης üτι οι Ελληνες δεν εßναι αντισημßτες αλλÜ καλοπροαßρετα ζηλιÜρηδες επειδÞ βλÝπουν την ομüνοια μεταξý των Εβραßων και την επιτυχßα τους στον οικονομικü τομÝα; «Δεν νομßζω üτι εμεßς οι Εβραßοι Ýχουμε ειδικÜ γονßδια επιτυχßας. Η αναγνþριση ορισμÝνων δεξιοτÞτων εßναι αυτü που ακοýγεται συνÝχεια απü τρßτους, αλλÜ δυστυχþς συμβÜλλει στη δημιουργßα στερεοτýπων τα οποßα στρÝφονται μετÜ εναντßον μας» λÝει ο Μßνος ΜωυσÞς. Αλλη μια ερþτηση στην πρüσφατη Ýρευνα αφοροýσε τους λüγους εξüντωσης των Εβραßων, üπου Ýνα ποσοστü των συμμετεχüντων διατεινüταν üτι «Þταν πλοýσιοι και προκαλοýσαν με τη συμπεριφορÜ τους».

Συνεχßζει: «Πολý συχνÜ ακοýμε αντισημιτικÜ σχüλια μαζß με την παραßνεση να μην τα παρεξηγοýμε, διüτι δεν λÝγονται με κακÞ πρüθεση αλλÜ Ýτσι Ýμαθαν οι Üνθρωποι απü τους γονεßς Þ τους παπποýδες τους και το αναπαρÜγουν μηχανικÜ και αθþα. Οταν κανεßς δεν τα καταδικÜζει – εßτε εκφÝρονται απü τους διπλανοýς μας σε μια παρÝα εßτε απü Ýναν πολιτικü Þ Ýναν επιχειρηματßα, δυστυχþς δηλητηριÜζουν μια κοινωνßα και φυτεýουν Ýναν σπüρο που κÜποια στιγμÞ τρÝφει δυσÜρεστα φαινüμενα ιδιαßτερα σε φÜσεις κρßσης üπως αυτÞ που ζοýμε στην ΕλλÜδα. Οι λÝξεις και οι διατυπþσεις Ýχουν μεγÜλη σημασßα. Ας ξεκινÞσουμε Ýστω απü αυτÝς...».