23.11.2024
 

 

Ôï Ïëïêáýôùìá óå Åëëáäéêü êáé Ôïðéêü ðëáßóéï: ÌíÞìç, ÌåôÜäïóç ôçò ÌíÞìçò, Ðáéäåßá êáé Åêðáßäåõóç, ÌÝóá ÅíçìÝñùóçò, Ðïëéôåßá.

του Πωλ ΙσαÜκ ΧÜγουελ, Ph.D.

 

ΜεγÜλες αυθüρμητες διαδηλþσεις με παλμü Ýλαβαν χþρα απü Üκρου σε Üκρο σε üλη την χþρα.  ¸να εξαγριωμÝνο πλÞθος πολιüρκησε την Πρεσβεßα της ΙσλαμικÞς Δημοκρατßας του ΙρÜν στην ΑθÞνα.  Η ΚυβÝρνηση ανακÜλεσε τον ΠρεσβευτÞ μας απü την ΤεχερÜνη και, ταυτüχρονα, επÝδωσε αυστηρÞ διαμαρτυρßα στον εδþ ΠρÝσβη του ΙρÜν.  Το γεγονüς και μüνο της αμφισβÞτησης απü τον Πρüεδρο του ΙρÜν της σφαγÞς 700 ΕλλÞνων στα ΚαλÜβρυτα προς το τÝλος του 1943 απü τις ΓερμανικÝς ΔυνÜμεις ΚατοχÞς εßναι αυτü που εξüργισε το πανελλÞνιο. 

 

Και βÝβαια εßναι σενÜριο φαντασßας τα της αμφισβÞτησης απü τον Πρüεδρο του ΙρÜν της σφαγÞς που Ýλαβε χþρα στα ΚαλÜβρυτα.  ¼μως, στην απßθανη περßπτωση που κÜτι τÝτοιο θα συνÝβαινε, εßναι απüλυτα σßγουρο üτι οι πολßτες της χþρας μας θα αντιδροýσαν Ýτσι, Þ και ακüμη πιο Ýντονα· η ελληνικÞ δημüσια γνþμη θα εξεγεßρονταν.

 

¼μως, η πραγματικüτητα εßναι πολý χειρüτερη:  Ο Πρüεδρος ΑχμαντινετζÜντ του ΙρÜν αμφισβÞτησε ευθÝως το Ολοκαýτωμα και μÜλιστα οργÜνωσε και διεθνÝς συνÝδριο για να το  . . . τεκμηριþσει!  Πως αντÝδρασε η Πολιτεßα, πως αντÝδρασε η ευρýτερη κοινωνßα;  Η μεν κοινωνßα δεν αντÝδρασε η δε Πολιτεßα, λßγο αργüτερα, υποδÝχθηκε τον Υπουργü Εξωτερικþν του ΙρÜν με τις καθιερωμÝνες τιμÝς . . .

 

Η εξüντωση εκατομμυρßων ΕβραúκÞς θρησκευτικÞς καταγωγÞς κατοßκων της κατεχüμενης απü τους Γερμανοýς Ευρþπης το διÜστημα 1939-1945 με μüνη αιτßα την θρησκεßα τους εßναι αδιαμφισβÞτητα Ýνα κοσμοúστορικü και πρωτüγνωρο βÜρβαρο συμβÜν στα χρονικÜ της Ιστορßας.  Η μοναδικüτητα του γεγονüτος αυτοý επιβÜλλει και μας αναγκÜζει να αναθεωρÞσουμε τον ορισμü τι εßναι μνÞμη, τι εßναι μετÜδοση της μνÞμης.  Πως θα ορßσουμε τη μνÞμη του γεγονüτος εÜν πρþτα δεν ορßσουμε το ßδιο το γεγονüς, το Ολοκαýτωμα, τη ΔολοφονικÞ Εξüντωση αθþων ανθρþπων;

 

Ο διωγμüς και η φυσικÞ εξüντωση των Εβραßων απü τους Γερμανοýς εßναι η κορýφωση αυτοý το οποßο συνηθßσαμε να ορßζουμε ως Ολοκαýτωμα.  Στον üρο Ολοκαýτωμα συμπεριλαμβÜνονται οι γενεσιουργÝς αιτßες Üσχετα το πüσο πßσω θα πρÝπει να ανατρÝξουμε στην ιστορßα.  Επßσης συμπεριλαμβÜνω και üλες τις ενÝργειες Þ αμÝλειες Þ αδρÜνειες ατüμων, ομÜδων, κοινωνιþν, και κρατþν οι οποßες καθιστοýν ελκυστικÝς και ανεκτÝς ενÝργειες και πρακτικÝς που δυνητικÜ μπορεß να οδηγÞσουν σε νÝα Ολοκαυτþματα, üχι υποχρεωτικÜ Εβραßων.

 

Γßνεται αντιληπτü üτι, με τον ανωτÝρω ορισμü, το Ολοκαýτωμα εßναι, δυστυχþς, μια διαρκÞς και συνεχÞς διαδικασßα, με μια μεγÜλη κορýφωση τον Δεýτερο Παγκüσμιο Πüλεμο και μÝγιστη κορυφοτιμÞ την απþλεια τüσων ανθρþπων.  Επßσης το Ολοκαýτωμα εßναι Üρρηκτα συνδεδεμÝνο με τη γενικüτερη Ιστορßα του γεωγραφικοý χþρου.  ¸τσι η μνÞμη του Ολοκαυτþματος ορßζεται üχι ως μια στατικÞ αλλÜ ως μια δυναμικÞ διαδικασßα.  Η μνÞμη του Ολοκαυτþματος δεν εßναι μüνο η ανÜκληση της γνþσης των γεγονüτων τα οποßα συντελÝστηκαν τους χαλεποýς εκεßνους καιροýς· πρÝπει, με συνεχÞ εγρÞγορση, η μνÞμη να συνδυÜζεται με μικρÜ Þ μεγÜλα γεγονüτα της καθημερινüτητας τα οποßα Üπτονται του Ολοκαυτþματος.  Ναι, εßναι βαρý φορτßο ευθýνης το οποßο, δυστυχþς, πηγÜζει απü το αποτρüπαιο Ýγκλημα.  ¸τσι λοιπüν η μνÞμη γßνεται ενεργÞ, ο καταλýτης ο οποßος μας καθοδηγεß στο εÜν πρÝπει Þ üχι να αντιδρÜσουμε σε συγκεκριμÝνες πρÜξεις, λ.χ. εκφÜνσεις ρατσισμοý, αντß-Ιουδαúσμοý κ.α., και με ποιüν τρüπο.  ΕπιπροσθÝτως η μνÞμη πρÝπει να εμπεριÝχει αισθητηριακÞ αντßληψη και διÝγερση Ýτσι þστε η ανÜκληση των γεγονüτων να συνοδεýεται απü Þχο, Ýνταση αισθημÜτων, ανÜγλυφη αναπαρÜσταση κοινþς ζωντÜνια.  ΑυτÞ Þ αυτüς που μνÞσκεται πρÝπει να συμπÜσχει ως ο θεατÞς Αρχαßας Τραγωδßας χωρßς üμως, δυστυχþς, να Ýχει το πλεονÝκτημα της κÜθαρσης.  Η μνÞμη πρÝπει, εν τÝλει, να εßναι δημιουργικÞ και üχι μηχανισμüς παραγωγÞς οßκτου.

 

ΓενικÜ η εκπαßδευση προûποθÝτει την ταυτüχρονη παιδεßα, την σωστÞ ανατροφÞ, την εμπÝδωση του civic duty, üρος ο οποßος δεν αποδßδεται ελληνικÜ –γιατß Üραγε;– και ηθικÝς αξßες.  Τοιουτοτρüπως εßναι ηλßου φαεινüτερο üτι η διδασκαλßα του ολοκαυτþματος προûποθÝτει, πρωταρχικÜ, τη διδασκαλßα των συνταγματικÜ κατοχυρωμÝνων ανθρωπßνων δικαιωμÜτων, τη συνεχÞ διαπαιδαγþγηση των νεαρþν ψυχþν üχι απλÜ να αποδεχθοýν τον Üλλο αλλÜ να μετουσιþσουν σε ακρÜδαντο πιστεýω üτι τον Üλλο, üποιος και εÜν εßναι αυτüς, τον χαρακτηρßζει η ßδια με αυτüν ιδιüτητα αυτÞ του ανθρþπου, αυτÞ του ατüμου, με ακριβþς τα ßδια δικαιþματα και υποχρεþσεις.  Οι συνταγματικÝς επιταγÝς περß ισüτητας üλων των ΕλλÞνων Ýναντι των νüμων Þ/και το απαραβßαστο της ΘρησκευτικÞς Ελευθερßας πρÝπει να εßναι συνεχÝς βßωμα και üχι κÜτι το ιδεατü προς το οποßο θα πρÝπει να τεßνει η κοινωνßα μας στο απþτερο μÝλλον.  Η ενσωμÜτωση üλων των πολιτþν ανεξαιρÝτως στον εθνικü κορμü πρÝπει να εßναι συνειδητÞ και ουσιαστικÞ, Üσχετα με επιμÝρους ιδιαιτερüτητες üπως λ.χ. θρησκευτικÞ καταγωγÞ κ.α.  Εßναι υποχρÝωση της ßδιας της Πολιτεßας και της ευρýτερης κοινωνßας να συντηρεß το πλαßσιο στον κοινωνικü ιστü þστε να ελαχιστοποιεß φαινüμενα τα οποßα παραπÝμπουν σε σκοτεινÝς πρακτικÝς του παρελθüντος Þ (να ελαχιστοποιεß) τη δημιουργßα κλßματος το οποßο ευνοεß την Üνθηση τÝτοιων φαινομÝνων üπως ο ρατσισμüς κ.α.

 

Μüνο Ýτσι η διδασκαλßα και η μετÜδοση των ιστορικþν γνþσεων σχετικÜ με το Ολοκαýτωμα, και κýρια η μετÜδοση των διδαγμÜτων που πηγÜζουν απü αυτü, θα καταστεß εφικτÞ και ουσιαστικÞ.  Η διδασκαλßα του Ολοκαυτþματος δεν εßναι σκÝτο μÜθημα Ιστορßας.  Εßναι μια πολýπλευρη διαδικασßα και λειτοýργημα η οποßα προûποθÝτει απü οιονδÞποτε/οιανδÞποτε επιχειρÞσει να το πρÜξει, πλÞρη γνþση και κατανüηση του Ολοκαυτþματος üπως το ορßσαμε ανωτÝρω.  Βεβαßα, η διδασκαλßα, Ýστω και με üλες τις ανωτÝρω προûποθÝσεις και προαπαιτÞσεις, θα πÝφτει πÜντα στο κενü üταν η περιρρÝουσα ατμüσφαιρα, üπως λ.χ. τα Ýντυπα και Üλλα μÝσα μαζικÞς ενημÝρωσης, «στÝλνει» αντιφατικÜ Þ αντικρουüμενα μηνýματα.  ¼ταν τα θεμÝλια εßναι σαθρÜ, üταν οι πυλþνες της ελευθερßας του ατüμου, των θεμελιωδþν ατομικþν δικαιωμÜτων «ροκανßζονται» με κατÜ καιροýς Üστοχες Þ στοχευüμενες δηλþσεις και πρÜξεις οι οποßες δεν στηλιτεýονται οýτε κολÜζονται Üμεσα, τüτε η Διδασκαλßα του Ολοκαυτþματος πρÝπει να ξεκινÜει απü πρÜξεις και εκφÜνσεις του σÞμερα για να καταλÞξει στην παρÜθεση των ιστορικþν τραγικþν γεγονüτων και συμβÜντων του παρελθüντος.  Διüτι, üπως λÝει και το γνωμικü, «προς γαρ το τελευταßο εκβÜν Ýκαστον των πριν υπαρξÜντων κρßνεται».  Και, σε αυτü το σημεßο θεωρþ υποχρÝωσÞ μου να υπενθυμßσω üτι η εξüντωση των Εβραßων Γερμανþν, Εβραßων ΕλλÞνων, Εβραßων Πολωνþν κ.α. ΕβραúκÞς καταγωγÞς πολιτþν “στηρßχθηκε” στο üτι νομικÜ το Γερμανικü ΡÜιχ υποβßβασε τον Εβραßο Γερμανü σε μη πολßτη και μÜλιστα “υπÜνθρωπο”.  Γνωρßζουμε που οδÞγησε αυτÞ η πρÜξη.

 

Η εξαναγκαστικÞ αυτÞ αποκοπÞ μερßδας πολιτþν απü τον Εθνικü κορμü με βÜση την θρησκεßα τους οδÞγησε σε αυτÞν την αποτρüπαια τραγωδßα  ¸τσι δεν μποροýμε να μιλÜμε για μνÞμη εÜν η μνÞμη δεν εßναι συλλογικÞ, εÜν δεν συμμετÝχει üλος ο Εθνικüς κορμüς.  Δεν εßναι ΕθνικÞ μνÞμη και δεν αποτελεß μνημüσυνο η παρουσßα μüνο Εβραßων ΕλλÞνων σε μνημüσυνα, τελετÝς και Üλλες εκδηλþσεις τιμÞς και μνÞμης των θυμÜτων της εξüντωσης.  Αυτü εßναι ντροπÞ και επιβεβαιþνει Ýλλειμμα παιδεßας και βοýληση για ανÜληψη δρÜσης.  Και αυτü μας φÝρνει σε παραδεßγματα Üμεσα, της καθημερινüτητας, του σÞμερα Þ πολý πρüσφατου παρελθüντος.

 

¶φησα ημιτελÝς το πραγματικü γεγονüς της αμφισβÞτησης του Ολοκαυτþματος απü τον Πρüεδρο ΑχμαντινετζÜντ.  Προς Üρση τυχüν παρεξηγÞσεων ο εδþ ΠρÝσβης του ΙρÜν, σε συνÝντευξÞ του σε εφημερßδα πανελλÞνιας κυκλοφορßας, επιβεβαßωσε τα λεχθÝντα και τις πεποιθÞσεις του ΠροÝδρου.  ΔικαßωμÜ του.  ¼μως ευθÝως αμφισβητεß την εξüντωση δεκÜδων χιλιÜδων ΕλλÞνων Εβραúκοý θρησκεýματος.  Η Πολιτεßα συνεχßζει και τον θεωρεß “αποδεκτü” διπλωμÜτη, persona grata.  ΜÞπως η Πολιτεßα δεν μας θεωρεß ¸λληνες; Πþς να εκλÜβω την Ýλλειψη οιασδÞποτε αντßδρασης εκ μÝρους της Πολιτεßας;  Πþς να απαντÞσω στις επßμονες ερωτÞσεις των παιδιþν μου;

 

Σε λßγες μÝρες θα γιορτÜσουμε την επÝτειο της 28ης Οκτωβρßου.  Εßμαι διπλÜ υπερÞφανος· πρþτα ως ¸λλην και μετÜ ως γιüς του ΛÝων ΧÜγουελ, υποδεκανÝα του 50 Σ/τος Πεζικοý ο οποßος πολÝμησε και τραυματßστηκε στο Αλβανικü μÝτωπο.  ¼μως, κÜθε χρüνο Ýχω “βαρεθεß” να ακοýω τον εκφωνητÞ ο οποßος περιγρÜφει την παρÝλαση, να μας ανακοινþνει στην προσÝλευση των επισÞμων üτι παρευρÝθηκαν ο Μητροπολßτης Θεσσαλονßκης και Αρχηγοß ΞÝνων ΔογμÜτων! (sic).  Αφοý λοιπüν δεν εßμαι Χριστιανüς Ορθüδοξος τüτε εßμαι ΞÝνος.  Τþρα πως γßνεται να εßμαι ταυτüχρονα και ¸λλην και ΞÝνος, μüνον ο εκφωνητÞς το γνωρßζει.  Τι φταßει; μα üλα τα προηγοýμενα, η Ýλλειψη παιδεßας.

 

Εßναι παρÜδοξο που η Χþρα μας δεν μεγιστοποιεß τα συγκριτικÜ της πλεονεκτÞματα σε σýγκριση με üλες τις Üλλες χþρες της Ευρþπης: Δεýτερη μετÜ την Νεþτερη Γαλλßα με Σýνταγμα το οποßο κατοχυρþνει την πλÞρη ΘρησκευτικÞ Ελευθερßα, Χþρα η οποßα ποτÝ δε διαβÜθμισε τους πολßτες της σε Πλειονüτητες και Μειονüτητες διüτι, απλοýστατα, ποτÝ δεν αναγνþρισε ΟμÜδες – Μειονüτητες αλλÜ ακÝραιους πολßτες με πλÞρη δικαιþματα.  ΠοτÝ δεν εßχε επßσημη Θρησκεßα.  Τüτε γιατß ποτÝ τα κρατικÜ μÝσα μαζικÞς ενημÝρωσης δεν αναφÝρουν τις ΕβραúκÝς Þ ΜωαμεθανικÝς ΘρησκευτικÝς εορτÝς;  Γιατß να τις αναφÝρουν στις γεßτονες χþρες με το τüσο βεβαρυμμÝνο αντι–Ιουδαúκü και αντι–Μωαμεθανικü παρελθüν;  Γιατß ο Πολιτειακüς ¶ρχοντας της Χþρας δεν προβαßνει σε χαιρετισμοýς μεγÜλων θρησκευτικþν εορτþν παρÜ μüνο των Ορθοδüξων Χριστιανικþν;  Εßναι συμβολικÝς πρÜξεις που üχι μüνο δεν κοστßζουν τßποτε, üμως μποροýν να συνεισφÝρουν τα μÝγιστα στην εμπÝδωση του πνεýματος ισüτητας üλων των ΕλλÞνων χωρßς προûποθÝσεις.

 

Η μοναδικüτητα και ιδιαιτερüτητα του Ολοκαυτþματος δυστυχþς Ýχει κÝντρο και εστιακü σημεßο τη Θεσσαλονßκη.  Και πως αντιμετωπßζει ο Τýπος (Þ μερßδα του) και με τι τßτλο Üρθρου, της 23ης Απριλßου 2012, περιγρÜφει το Μνημüσυνο το οποßο τÝλεσε η ΙσραηλιτικÞ Κοινüτητα Θεσσαλονßκης ΝΠΔΔ στη μνÞμη και τιμÞ των πÜνω απü 50000 εξοντωθÝντων ΕλλÞνων;  Να μη σας κρατþ σε αγωνßα: παραθÝτω τον τßτλο αυτοýσιο:  “Εβραßοι και ΑρμÝνιοι τßμησαν τα θýματÜ τους”!! Δικαιοýμαι να συμπεραßνω üτι υπÜρχουν ¸λληνες οι οποßοι τιμοýν επιλεκτικÜ Üλλους ¸λληνες ναι και Üλλους ¸λληνες üχι; Τα συμπερÜσματα δικÜ σας.

 

Στο σημεßο αυτü θÝλω να ευχαριστÞσω το Υπουργεßο Εξωτερικþν της ΟμοσπονδιακÞς Δημοκρατßας της Γερμανßας για την οικονομικÞ στÞριξη του παρüντος Συμποσßου.

 

ΚατÜ τη διÜρκεια της κηδεßας του Εθνικοý μας ποιητÞ ΚωστÞ ΠαλαμÜ στις 27 Φεβρουαρßου 1943, ο ποιητÞς ¶γγελος Σικελιανüς ανÝφερε, στον εμπνευσμÝνο επικÞδειü του, üτι στο φÝρετρο αυτü ακουμπÜει üλη η ΕλλÜδα.  Σε λιγüτερο απü τρεις εβδομÜδες ξεκινοýσε η πρþτη αποστολÞ εκτüπισης και εξüντωσης Εβραßων Θεσσαλονικιþν ΕλλÞνων στο ¶ουσβιτς-ΜπιρκενÜου.  ΑλÞθεια, τι ακουμπÜει στο φÝρετρο της μνÞμης των 50000 ΕλλÞνων της Θεσσαλονßκης;

 

Σας ευχαριστþ πολý.

 

 

 

Πωλ ΙσαÜκ ΧÜγουελ, Ph.D.

Paul Isaac Hagouel, Ph.D.

hagouel@eecs.berkeley.edu

hagouel@gmail.com

 

Θεσσαλονßκη, 18/10/2012 - ΣυνÝδριο για "Το Ολοκαýτωμα στη Θεσσαλονßκη"