21.11.2024
 

 

ÌïñöÝò ôïõ Åëëçíéêïý Åâñáúóìïý: Óáì ÐñïöÝôá

Δημοσιεýθηκε στο abravanel.wordpress.com στις 19/07/2009

 

Πριν λßγες μÝρες μικροß εβραßοι και εβραßες απü üλη την ΕλλÜδα βρÝθηκαν üπως κÜθε χρüνο στις παιδικÝς κατασκηνþσεις που  διοργανþνει η Κοινüτητα της Θεσσαλονßκης εδþ και 50 χρüνια. Με αφορμÞ τις παιδικÝς κατασκηνþσεις θεþρησα απαραßτητο να αναφερθþ σε μια απü τις μεγαλýτερες μορφÝς του Ελληνικοý Εβραúσμοý μεταπολεμικÜ, το Σαμ ΠροφÝτα γνωστü σε üλους τους Ýλληνες εβραßους ως Θεßος Σαμ.

¸ναν απλü Üνθρωπο, χαμηλþν τüνων που δεν μποροýμε να ισχυριστοýμε οτι Þταν κÜτι "ιδιαßτερο" αλλÜ κατÜ την ταπεινÞ μου Üποψη αποτελεß απü τους ανθρþπους που χωρßς αυτüν ο Ελληνικüς Εβραúσμüς θα Þταν απßστευτα φτωχüτερος. ΠηγÝς αυτοý του Üρθρου εßναι τüσο η μαρτυρßα του στην Φραγκßσκη Αμπατζοποýλου, αποσπÜσματα της οποßας θα χρησιμοποιÞσω, αλλÜ και οι αναμνÞσεις δικÝς μου και Üλλων εβραßων που τις μοιρÜστηκαν με εμÝνα üταν προετοιμαζüμουν για το Üρθρο.

 

Ο Σαμ ΠροφÝτα γεννÞθηκε το 1914 στο στο Ρεζß ΒαρδÜρ, φτωχοσυνοικßα της Θεσσαλονßκης. ΜÝνοντας ορφανüς απü πατÝρα σε ηλικßα 2 μηνþν, δουλεýει παραγιüς σε μπακÜλικο μÝχρι να τελειþσει την τετÜρτη Δημοτικοý και μετÜ αρχßζει και δουλεýει σε κινηματογρÜφους πουλþντας καραμÝλες – στην αρχÞ στο Ιλιον στο ΒαρδÜρι και απü 14 χρονþν στο Αττικü με μια διακοπÞ το 1935 για το στρατιωτικÞ θητεßα στο περßφημο "Σýνταγμα ΚοÝν", το 50ο σýνταγμα πεζικοý της Θεσσαλονßκης που Ýδρευε και Ýδινε το üνομα του στο πεδßο του σημερινοý Γ’ Σþματος Στρατοý.

 

Στην ΚατοχÞ συνεχßζει να δουλεýει στο Αττικüν ως φροντιστÞς / ταξιθÝτης / υποβολÝας στον αθηναúκü θßασο του Σπυρüπουλου με τον Β. Αυλωνßτη. ΜÜλιστα με την ßδρυση των γκÝτο στην Θεσσαλονßκη ο Σπυρüπουλος προσπαθεß να το βοηθÞσει να διαφýγει στην ΑθÞνα αλλÜ ο Σαμ ΠροφÝτα αρνεßται λÝγοντας: "Σας ευχαριστþ πολý για την πρüταση σας. Οσο ζω δε θα σας ξεχÜσω ποτÝ. ΠρÝπει üμως να λÜβετε υπüψη οτι εμεßς οι Εβραßοι Ýχουμε δυο θρησκεßες. Πρþτα την οικογÝνεια μας και μετÜ τον Θεü. Και εγþ δε μπορþ να αφÞσω την μÜνα μου που üλη της τη ζωÞ αγωνßσθηκε σκληρÜ για να μας μεγαλþσει."ΜετÜ απü μερικÝς μÝρες ξεκινÜνε οι εκτοπßσεις και ο Σαμ ΠροφÝτα βρßσκεται σε Ýνα βαγüνι για ζþα του ΟΣΕ που ξεκινοýσε απü τον Σιδηροδρομικü Σταθμü Θεσσαλονßκης για Ýνα ταξßδι 8 ημερþν τον Απρßλιο του 1943 προς το ¢ουσβιτς ΜπιρκενÜου, μοιρÜζομενος την μοßρα Üλλων 48000 σαλονικιþν

 

ΜÝσα σε λßγες þρες απü την Üφιξη του εßχε Þδη χÜσει την μητÝρα του και τις δυο αδελφÝς του αφοý οδηγÞθηκαν αμÝσως στους θαλÜμους αερßων και μετÜ στα κρεματüρια. Οπως ο ßδιος διηγεßται: Mας φüρεσαν κÜτι ριγωτÝς στολÝς και μας χÜραξαν με τατουÜζ Ýναν αριθμü στο αριστερü μας χÝρι. Ο δικüς μου αριθμüς εßναι ο “111.383“.

 

Mας κρÜτησαν δÝκα μÝρες καραντßνα. ΡωτÞσαμε τους κÜπο, που Þταν Πολωνοß Þ Γερμανοß ποινικοß κατÜδικοι, πüτε θα ανταμþσουμε τους δικοýς μας. Αυτοß γελοýσαν ειρωνικÜ, μας Ýδειχναν τα κρεματüρια με τα ψηλÜ φουγÜρα που Ýβγαζαν συνÝχεια καπνü και μας Ýλεγαν: "Εκεß εßναι οι συγγενεßς σας". [...] ¢ρχισαν να μας βÜζουν σε σκληρÝς δουλειÝς. Κουβαλοýσαμε βαγüνια με χþματα, σπÜγαμε πÝτρες, ανοßγαμε δρüμους. Η τροφÞ ελÜχιστη. ¸τσι σε μια βδομÜδα Þσουν πια Ýτοιμος για το φοýρνο, γιατß  συχνÜ, ιδιαßτερα üταν Ýφταναν καινοýργιες αποστολÝς, Ýκαναν διαλογÝς κι εξüντωναν τους παλιüτερους κατÜδικους που εßχαν εξαντληθεß απü τις βαριÝς δουλειÝς.

 

Η στιγμÞ üμως που τον σημαδεýει αφορÜ Ýνα μικρü παιδß: Σε μια απ’ αυτÝς τις νÝες αποστολÝς, που Ýφταναν συνÝχεια, εßδα μια μÜνα να κρατÜ Ýνα μωρü στην αγκαλιÜ και να σÝρνει απ’ το χÝρι Ýνα Üλλο μεγαλýτερο παιδß που ρωτοýσε: "ΜαμÜ, ποý θα μας πÜνε;" Κι εκεßνη απÜντησε: “Πρþτα θα κÜνουμε μπÜνιο κι ýστερα θα συναντÞσουμε το μπαμπÜ, τον παπποý, τη γιαγιÜ και τους Üλλους”. ΣÞκωσα τüτε τα μÜτια στον ουρανü και Üρχισα να παρακαλÜω τον Θεü λÝγοντας: “ΘεÝ μου μπορεß εμεßς οι μεγÜλοι να φταßμε και να μας καταδικÜζεις. ΚÜνε üμως το θαýμα σου για αυτÜ τα παιδιÜ”. ΠαρακÜλεσα και τον Χριστü που αναστÞθηκε, καθþς και üλους τους θεοýς κÜθε θρησκεßας που γνþριζα, μÝχρι και τον Βοýδα, για να σωθοýν τουλÜχιστον τα παιδιÜ. Κι εßπα ακüμα οτι αν κατÜ λÜθος βγω ζωντανüς απü δω, θα αφιερþσω τη ζωÞ μου στα παιδιÜ.

 

Λßγο καιρü μετÜ μεταφÝρεται στο ¢ουσβιτς, “που μπροστÜ του το Μπßρκεναου Þταν παρÜδεισος” üπως αναφÝρει. Εκεß, μαζß με Üλλους οδηγεßται στο διαβüητο Μπλοκ 10 που Þταν το μÝρος üπου λÜμβαναν μÝρος τα ιατρικÜ πειρÜματα στους κρατοýμενους. ΥπÞρξε ο μüνος απü εκεßνη την συγκεκριμÝνη ομÜδα που επÝζησε αλλÜ αυτÜ τα πειρÜματα του στÝρησαν την δυνατüτητα να κÜνει την δικÞ του οικογÝνεια. Δεν γνωρßζουμε ποιος ακριβþς Ýκανε τα πειρÜματα στην περßπτωση του Σαμ ΠροφÝτα αλλÜ απü τις περιγραφÝς πιθανολογεßται οτι ευθýνεται ο Χορστ Σοýμαν.

 

Απü την δßηγηση του στο ¢ουσβιτς διηγεßται διÜφορες ιστορßες – χαρακτηριστικÜ αναφÝρω την απελευθÝρωση του απü τους Αμερικανοýς στο στρατüπεδο Γκοýσεν ΙΙ, παρÜρτημα του Ματχαουζεν: Οσο οι γερμανοß Ýβλεπαν πως χÜνουν τον πüλεμο, τüσο αγρßευαν. Δεν θα ξεχÜσω Ýναν που κÜθε μÝρα Ýρχονταν, μ’ εδερνε χωρßς λüγο, κι Ýφευγε. ¸κανε το κÝφι του. Στις 18 ιανουαρßου του 1945 εκκενþσαν το ¢ουσβιτς, γιατß πλησßαζαν οι Ρþσσοι. Μας πÞγαν πεζοπορßα δυο μÝρες ως το ΓκλÜιβιτς, εκτελþντας üποιον δεν μποροýσε να περπατÞσει. Aπü κει μας  φüρτωσαν σε βαγüνια, με 25 κÜτω απü το μηδÝν, και μας μοßρασαν σε διÜφορα στρατüπεδα. Εγþ απελευθερþθηκα απü τα αμερικανικÜ στρατεýματα στο ΓκουζεντσβÜι της Αυστρßας, που εßναι πα ρÜρτημα του στρατοπÝδου ΜαουτχÜουζεν. Εγþ εßχα φτÜσει στα üρια της εξÜντλησης. [...]

 

¼ταν Þρθαν οι ΑμερικÜνοι και μÜζευαν τα πτþματα, με πÝρασαν κι εμÝνα για πεθαμÝνο. Εßδαν üμως üτι οι σφυγμοß μου χτυποýσαν ακüμη και κατÜλαβαν πως ζω. Εγþ εßδα τους φßλους να στÝκονται πÜνω μου και να μου φωνÜζουν: “Ξýπνα, ΣÜμη! ΛευτερωθÞκαμε! Μη μας αφÞνεις τελευταßα þρα!” Κρατοýσαν μια ελληνικÞ σημαßα που Ýφτιαξαν με κουρÝλια που μÜζεψαν απü εδþ κι απü εκεß και τραγουδοýσαν τον εθνικü μας ýμνο: “χαßρε, ω, χαßρε ελευθεριÜ”. ¹μουν, üπως μου εßπαν αργüτερα, 28 κιλÜ. Oι Αμερικανοß με περιποιÞθηκαν καλÜ επß τρεις μÞνες, με οροýς και αποστειρωμÝνο αßμα. ¼ταν συνÞλθα και στÜθηκα στα πüδια μου, μ’ Ýστειλαν στη Γαλλßα, üπου Ýγινα τελεßως καλÜ, και ýστερα γýρισα στην αγαπημÝνη μου ΕλλÜδα, φιλþντας το χþμα της και κλαßγοντας απü χαρÜ.

 

Η επιστροφÞ στην Θεσσαλονßκη υπÞρξε τραυματικÞ – üχι μüνο εßχε χÜσει την μητÝρα του και την οικογÝνεια του αλλÜ ολüκληρη η πüλη εßχε πλεον αλλÜξει μετÜ την μαζικÞ εξüντωση 55.000 εβραßων σαλονικιþν. Οι επιζþντες ζουν σε παραπÞγματα αφοý εßτε το σπßτι τους εßχε καταστραφεß, εßτε εßχε οικειοποιηθεß απü τους 12.000 μεσεγγυοýχους δωσßλογους – ενþ οι τÜφοι των οικογενειþν τους λεηλατοýνται απü τυμβωρýχους και οι ταφüπλακες χρησιμοποιοýνται σε κρατικÝς και ιδιωτικÝς κατασκευÝς.

 

ΤραγικÜ, τα ιατρικÜ πειρÜματα που υπÝστη στο Αουσβιτς τον γλυτþνουν απü την επιστρÜτευση για να πολεμÞσει στον Εμφýλιο, ενþ ο ßδιος ζει μαζß με μια Üλλη οικογÝνεια σε Ýνα σπßτι που νοικιÜζουν για τα πρþτα χρüνια. Σýντομα ξαναπιÜνει δουλειÜ στους κινηματογρÜφους και γßνεται μÝλος σε Ýνα απü τα δυο “μπουλοýκια” που εßχε τüτε η Θεσσαλονßκη. Ειδικüτητα του γßνονται οι τερÜστιες ζωγραφιÝς με τους τßτλους των Ýργων u963 στους διÜφορους κινηματογρÜφους που λειτουργοýν ως ρεκλÜμες και για πολλÜ χρüνια ασχολεßται με αυτÜ. Ταυτüχρονα μÝνει πιστüς στην υπüσχεση του και δραστηριοποιεßται στην Κοινüτητα στο τομÝα της παιδικÞς περßθαλψης. Ενþ στην αρχÞ χρησιμοποιεßται απü την Κοινüτητα ως υπÜλληλος, στην συνÝχεια βρßσκεται πßσω απü κÜθε πρωτοβουλßα που σχετßζεται με παιδιÜ.

 

Φροντßζει για την σßτιση των καινοýργιων μωρþν που γεννιοýνται στα παραπÞγματα απü τους πρüσφυγες απü τα στρατüπεδα και στην συνÝχεια με το θÝμα της μüρφωσης. Διοργανþνει τις πρþτες προσπÜθειες για την δημιουργßα ειδικþν πρωτοβουλιþν για τα παιδιÜ και την νεολαßα, ενþ για χρüνια διοργανþνει το παιδικü Καμπαλατ ΣαμπÜτ στο ΚÝντρο Νεολαßας, (το σημερινü παιδικü κÝντρο ονομÜζεται “Θεßος Σαμ” προς τιμÞ του), συμμετÝχοντας ο ßδιος κÜθε ΠαρασκευÞ στα διÜφορα παιχνßδια. Αποτελεß μÜλιστα την κινητÞρια δýναμη για την δημιουργßα των παιδικþν κατασκηνþσεων της ΙΚΘ στην Περαßα και μετÝπειτα των πανελλÞνιων παιδικþν κατασκηνþσεων στην ΧαλκιδικÞ και μετÜ στην Πιερßα. Η δρÜση του δεν εßναι διοικητικÞ αλλÜ εßναι ο ßδιος που παßζει με τα παιδιÜ και Ýτσι γßνεται γνωστüς σε γενιÝς ελληνοεβραßων ως Θεßος Σαμ.

 

Ο Θεßος Σαμ δεν Ýχει να επιδεßξει εντυπωσιακÜ επιτεýγματα – υπÞρξε Üνθρωπος χαμηλþν τüνων με, (και λυπÜμαι για το μελüδραμα αλλÜ εßναι αλÞθεια), μÜτια που Ýλαμπαν üταν Ýβλεπαν παιδιÜ. Δεν υπÞρξε “σταρ” αλλÜ δοýλεψε Þσυχα και ακατÜπαυστα για δεκαετßες μÝχρι τα βαθιÜ γερÜματα του για τα παιδιÜ. Το σýνολο του σημερινοý Ελληνικοý Εβραúσμοý χρωστÜει πολλÜ σε Ýναν Üνθρωπο που Ýκανε την δικÞ του προσωπικÞ τραγωδßα, την κινητÞριο δýναμη για να κÜνει δικÞ του οικογÝνεια του γενιÝς και γενιÝς εβραιüπαιδων.

 

Κλεßνω με μια φωτογραφßα που μαζß με αυτÞ απü την Πλατεßα Ελευθερßας εßναι απü τις πιο εýγλωττες – ο Θεßος Σαμ εßναι στα αριστερÜ, οι Üλλοι τρεις εßναι ο Μωυς Αμßρ, ο Αβρααμ Ρομπßσα και ο Μπαρουχ ΣεβÞ και δεßχνουν τους αριθμοýς τους στον φωτογραφικü φακü.