29.01.2020
 

 



 

Η Ισραηλιτικ Κοιντητα Θεσσαλονκης και οι εκδσεις Ταξιδευτς διοργαννουν την Δευτρα 23 Σεπτεμβρου 2019 και ρα 19.00 στο Café του Βασιλικο Θετρου εκδλωση παρουσασης του πρσφατου Βιβλου της κας Ξνιας Ελευθερου με ττλο:


Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΙΑΚΟ ΘΕΜΑ:

Το Ολοκατωμα των Ελλνων Εβραων στο διαδκτυο


Θα μιλσουν οι
Γιργος Αντωνου,  
Επκουρος Καθηγητς της δρας Εβρακν Σπουδν του Αριστοτελεου Πανεπιστημου Θεσσαλονκης
Δημτρης Μαυροσκοφης, Καθηγητς και Κοσμτορας της Φιλοσοφικς Σχολς του Αριστοτελεου Πανεπιστημου Θεσσαλονκης.

Παρεμβανουν – χαιρετζουν οι
Γιννης Μπουτρης, Πρεδρος του Μουσεου Ολοκαυτματος Ελλδος, τ. Δμαρχος Θεσσαλονκης
Τριαντφυλλος Μηταφδης, εκπαιδευτικς, τ. Δημοτικς Σμβουλος, τ. Βουλευτς Α’ Θεσσαλονκης
Δαυδ Σαλτιλ, Πρεδρος Κεντρικο Ισραηλιτικο Συμβουλου Ελλδος, Πρεδρος Ισραηλιτικς Κοιντητας Θεσσαλονκης
Γιργος Κκκινος,  Καθηγητς Ιστορας και Διδακτικς της Ιστορας στο Παιδαγωγικ Τμμα του Πανεπιστημου Αιγαου,  Επιστημονικς Υπεθυνος της σειρς «ΕΚΚΕΝΤΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ» των εκδσεων Ταξιδευτς.
Την εκδλωση θα συντονσει η Ελνη Χοντολδου, Αναπληρτρια Καθηγτρια Τμματος Φιλοσοφας-Παιδαγωγικς , της Φιλοσοφικς Σχολς του ΑΠΘ.



Δυο λγια για το βιβλο
 Οι περισστεροι θεωρον τι η κοι¬νωνα σμερα γνωρζει πολλ για το Ολοκατωμα. Η αλ¬θεια εναι, ββαια, πως επιβεβαινει και το συγκεκριμνο βιβλο, τι ο κσμος γνωρζει ελχιστα, αφο πολ συχν χει την τση να μεταφρζει τα γεγοντα με βση τη δικ του πολιτικ και εθνικ λογικ, γεγονς που τον αποτρπει να κατανοε την πραγματικτητα. Σμερα πληθανουν οι τποι μνμης, οι ημρες μνμης, οι λογς λογς εκδηλσεις γρω απ τη γενοκτονα. Πληθανουν, μως, και οι αρνητς του Ολοκαυτματος. Και αναρωτιμαι πς μπορον να προσλβουν οι νετερες γενις τα σχετικ με τη Σο. Μπορε, μ’ λλα λγια, να επικρατσει ο κνδυνος διαγραφς της μν-μης θα κερδσει τελικ η κοιν λογικ που πρεσβεει τι απ τη στιγμ που ο θτης, η Γερμανα δηλαδ, χει, κατ’ επανληψη, παραδεχθε τα εγκλματα που διπραξε ποιος ο λγος να αμφισβητεται η τετελεσμνη πραγματικτητα;
Αξιολογντας, ωστσο, τη σημεριν αμφισβτηση για την εβρακ γενοκτονα αναρωτιμαστε αν πγαν στρφι οι δεκαε¬τες του ’80 και του ’90. Τσα βιβλα, τσα συνδρια, τσες ταινες που αναπαρστησαν το δρμα και σπασαν τα ταμεα. Ττε το παγκσμιο ενδιαφρον κορυφθηκε, οι κοινωνες της Ευρπης πλευαν, θαρρες, να επουλσουν το ανοιχτ τραμα.
Διαβζοντας το βιβλο της Ξνιας Ελευθερου, το οποο χει γραφτε με απλυτη επιστημονικ νηφαλιτητα, αναλογστηκα πως σο χνονται οι μρτυρες του μεγαλτερου εγκλ¬ματος που συντελστηκε ποτ στην ανθρωπτητα, τσο δυ¬ναμνει η φων των λλων, που διαρκς πυκννουν, των λλων που υψνουν την φων τους και αμφισβητον. Φα¬νεται πως τα πντα μπορε να σκυλευτον, ακμη κι η μνμη σων υπφεραν. Γιατ, πς αλλις, μπορε να ερμηνεσει κανες το φαινμενο της συνεχος αναβωσης του νεοναζι¬σμο και, κυρως, της ανοχς των κοινωνιν απναντ του;

Τα στοιχεα που φρνει στο φως αυτ η μελτη αποδεικνουν τι αυτ η ιστορα δεν αφορ μνο Εβραους οτε μνο Γερμανος, αφορ συνολικ ανθρπους. Εναι να μεγλο μθημα για το πο μπορε να οδηγηθε κανες απ τα ολοκληρωτικ καθεσττα, αυτς εναι ο λγος για τον οποο η εβρακ γενοκτονα εναι τελικ οικουμενικ. Σε μια περοδο αυξημνης ξενοφοβας τα διδγματα του Ολο¬καυτματος εμφανζονται πιο επκαιρα απ ποτ. Σμερα, που τα διακυβεματα της μνμης εναι μεγλα, το ζητομε-νο εναι να παραμενει ζωνταν το δδαγμα και χι (μνο) το πνθος του Ολοκαυτματος.
Ββαια κτι ττοιο κθε λλο παρ εκολο εναι, τη στιγ¬μ που καθημεριν πφτουν τνοι «λσπης», αφο κυρι¬αρχε απλυτα η συνωμοσιολογα και βασιλεει η αντληψη τι πσω απ κθε συμφορ που καταδυναστεει τη χ¬ρα, για να μην πω τον πλαντη, κρβονται πντα οι Εβραοι και η υποτιθμενη να τξη πραγμτων που εκπροσωπον. Φανεται τελικ τι την εικνα που μια κοινωνα χει για το παρελθν της δεν τη διαμορφνουν οι ακαδημακο ιστορι¬κο. Πολ μεγαλτερη επιρρο, χουν σμερα τα μσα ενη¬μρωσης, το διαδκτυο, αλλ και τα πολιτικ κμματα.
Το βιβλο της Ξνιας Ελευθερου μας κνει να σκεφτομε τι πολλς φορς η ιστορα αναθεωρεται αλλ σγουρα δεν ξαναγρφεται, για να εξυπηρετσει συγκεκριμνους ιδεολο¬γικος σκοπος και πολιτικ συμφροντα. Οφελουμε, να αφουγκραστομε, να ακοσουμε και να επικεντρσουμε το βλμμα μας στο κθε τι, που οι προηγομενες γενις δεν ¬θλησαν να στρψουν την προσοχ τους. Να εμβαθνουμε, τελικ, στην αναγνριση της γνοις μας και στον παρα¬λογισμ της λογικς μας που υπαγορεει την ρνηση του λλου και του βαθτερου εαυτο μας. Εμαι απλυτα σ¬γουρος πως η κυκλοφορα του βιβλου θα προκαλσει συ¬ζητσεις, γιατ θγει την παρμετρο της πληροφρησης, την πιο καρια συνιστσα της εποχς μας, η οποα, ειδικ γρω απ τα ζητματα που απασχολον την Ελευθερου, μπορε να θεωρονται απ πολλος ανξια λγου, αλλ, δυστυ¬χς, πολλο εναι τοιμοι να τα υιοθετσουν και κυρως εναι πρθυμοι να τα αναπαραγγουν. Ο«θρυβος» ττοιων δη¬μοσιευμτων καθιστ την πληροφορα εκολα προσβσιμη στο μσο χρστη, μια και αναγνωρζεται ως αληθς μνο ,τι αναδεικνει κποια συνωμοσιολογικ ερμηνεα του οικονο¬μικο και πολιτικο σκηνικο. Και κπως τσι διαμορφ¬νεται νας εχθρς, συνθως προαινιος και τρομερς, β¬σει του οποου ορζεται μια ταυττητα προσδιορζεται να εμπδιο που πρπει να καταστραφε. Και κπως τσι ανθζει ο εθνικισμς ο οποος εδρζεται στο μσος και στη συνωμο¬σιολογα. τομα που μπορε να χουν λλη θρησκεα, λλο χρμα, λλη ιδεολογα εκφεγουν απ αυτ που η «πλει¬οψηφα» θεωρε κανονικ. Το μνο που μνει σε εμς εναι να παρνουμε ξεκθαρη θση απναντι σ’ αυτ τη λαλαπα. Η μνμη των νεκρν εναι πιο δυνατ, ο ανθρπινος πολιτι¬σμς επιβλλεται να επικρατσει της βαρβαρτητας.