05.06.2020
 

 

Προβολή της κινηματογραφημένης παράστασης του θεατρικού έργου του Θανάση Τριαρίδη ΜΕΝΓΚΕΛΕ

 

Μια μοναδική προβολή της κινηματογραφημένης παράστασης του θεατρικού έργου του Θανάση Τριαρίδη ΜΕΝΓΚΕΛΕ (που ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία στην Αθήνα την σεζόν που τελειώνει και θα επαναληφθεί και την σεζόν 2014-2015) θα γίνει στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 9 Μαΐου 2014 (στις 20.00 μμ, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης) στο πλαίσιο της 11ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου.

 

Η προβολή αυτή γίνεται με πρωτοβουλία των Εκδόσεων Ευρασία (που έχουν εκδώσει το εν λόγω θεατρικό έργο στη σειρά δήγμα/θέατρο), την Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης και την 11η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου (στην οποία τιμώμενη χώρα για φέτος θα είναι το Ισραήλ).

 

Η προβολή αυτή γίνεται με πρωτοβουλία των Εκδόσεων Ευρασία (που έχουν εκδώσει το εν λόγω θεατρικό έργο στη σειρά δήγμα/θέατρο), της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Θεσσαλονίκης και την 11ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου (στην οποία τιμώμενη χώρα για φέτος θα είναι το Ισραήλ).

 

Υπόθεση του έργου: Δύο άγνωστοι αναμεταξύ τους άνθρωποι της σημερινής εποχής: ένας άντρας (διοικητικός υπάλληλος κάποιας δημοσίας υπηρεσίας) και μία γυναίκα (υποψήφια διδάκτορας Ιστορίας) στο κουπέ ενός ηλεκτροκίνητου τρένου, σε ένα νυχτερινό δρομολόγιο· μία τυπική συζήτηση γνωριμίας. Όλα ξεκινούν με μία ξαφνική διακοπή ρεύματος, οπότε οι δύο πρωταγωνιστές για να ξεπεράσουν την αμηχανία τους θα παίξουν το παιδικό παιχνίδι των ρόλων (όπου ο καθένας από τους δύο αναλαμβάνει να υποδυθεί μία πολύ συγκεκριμένη ιστορική ή φανταστική προσωπικότητα): ο άντρας θα παραστήσει τον "Γιόζεφ Μένγκελε", τον διαβόητο «¶γγελο του Θανάτου» του ¶ουσβιτς, και η γυναίκα την "Εσθήρ", την εγγονή μίας Εβραίας επιζήσασας, θύματος των φρικτών πειραμάτων του μυστηριώδους γιατρού. Γρήγορα όμως το παιχνίδι θα αλλάξει τροπή για τους δυο εγκλωβισμένους στο κουπέ του τρένου: μήπως στα αλήθεια είναι αυτό που δήθεν υποδύονται; Και πού μπορούν να φτάσουν "παίζοντας" ένα τέτοιο παιχνίδι με την ηθική, με την ανθρώπινη κατάσταση, με όλη την προηγούμενη Ιστορία; Μια ακραία ηθική παραβολή και ταυτόχρονα ένα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας που έχει ως αφορμή ένα από τα πιο μαύρα πρόσωπα της Ιστορίας και πηγαίνει σε σκοτεινούς δρόμους της ψυχής.

 

Ο συγγραφέας του έργου Θανάσης Τριαρίδης σημειώνει: «Η προβολή αυτή γίνεται πρωθύστερα - καθώς η παράσταση δεν έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της (που περιλαμβάνει και παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη). Ωστόσο επιλέχτηκε από όλους τους συντελεστές της να γίνει στο πλαίσιο της 11ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου, για να δοθεί ένα σαφές στίγμα μιας συγκεκριμένης οπτικής για τη μνήμη του Ολοκαυτώματος. Και για να μιλήσουμε κάπως για τους 70.000 αφανισμένους συμπολίτες μας

 

Πριν από την προβολή θα μιλήσουν ο φιλόλογος Θανάσης Φωτιάδης, ο φιλόλογος και συγγραφέας Λέων Ναρ, ενώ χαιρετισμό θα απευθύνουν οι ισραηλινοί συγγραφείς Yehouda Koren και Eliat Negev (που έχουν ασχοληθεί ερευνητικά και συγγραφικά με το ¶ουσβιτς).

 

Η είσοδος θα είναι δωρεάν (μόνο με προσκλήσεις – στο τηλέφωνο 6937 160705).


***

Το έργο ΜΕΝΓΚΕΛΕ (κυκλοφορεί ελεύθερο στο Διαδίκτυο εδώ: http://www.triaridis.gr/mengele/) κυκλοφορεί σε βιβλίο από την σειρά δήγμα/θέατρο των Εκδόσεων Ευρασία, ενώ μέσα στο 2014 θα κυκλοφορήσει και στη Γερμανία (στη γερμανική μετάφραση του Γιάννη Ευαγγέλου και της Μαριάνε Ουτς).

 

Εδώ είναι το trailer της παράστασης: https://www.youtube.com/watch?v=mGI60aJ_4Wo

 

Και εδώ η fb σελίδα της παράστασης όπου συγκεντρώνονται κριτικές, συνεντεύξεις, φωτογραφίες, video κλπ: https://www.facebook.com/pages/ΜΕΝΓΚΕΛΕ-του-Θανάση-Τριαρίδη/599100420127746



***

Για την παράσταση η κριτική έγραψε, ανάμεσα στα άλλα:

 

"Ένα παιχνίδι μνήμης, αλήθειας και ψευδαίσθησης που έχει αφορμή ένα από τα πιο μαύρα πρόσωπα της Ιστορίας και πηγαίνει σε σκοτεινούς δρόμους της ψυχής." (Όλγα Σελλά, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

 

"Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ως Μένγκελε δίνει την καλύτερη ερμηνεία του, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια. Δεν αφήνει καμία αμφιβολία ότι ο ρόλος του «Αγγέλου του θανάτου», του «ανθρώπου που δεν μπορεί να μετανιώσει» τον έχει κατοικήσει και τον σπαράσσει με αμείωτη ένταση μέχρι και το τελευταίο λεπτό. Απέναντί του, η Μυρτώ Αλικάκη θερμαίνεται σταδιακά πάνω στο ρόλο της Εβραίας Εσθήρ με την εντυπωσιακή και συγκινητική κορύφωση στις τελευταίες σκηνές. Το πιο γοητευτικό στην προσέγγισή τους είναι πως όσο μεταμορφώνονται σε φορείς της Ιστορίας, τόσο πείθουν ότι είναι και οι απόγονοί της." (Στέλλα, Χαραμή, tospirto.net),

 

"Το καθηλωτικό στοιχείο όμως της παράστασης, είναι η ερμηνεία του Λάζαρου Γεωργακόπουλου: άκρως γοητευτικός, αρχικά μέσα στην αινιγματικότητα του μυστηριώδους ήρωά του, καταβυθίζεται στην διάρκεια του έργου σε όλο και πιο ερεβώδη ψυχολογικά μονοπάτια, υποστηρίζοντας το κείμενο ακόμα και στις πιο αδύναμες στιγμές του∙ αποδίδει εξαιρετικά έναν ιδιοφυιή, τρομαχτικό άντρα, ενώ η ερμηνεία του δεν χάνει την πειθώ της ακόμα και στις στιγμές που αναλαμβάνει τον ρόλο του θύματος/ηττημένου." (Ειρήνη Μάρκου, Mytheatro.gr)

 

«Ένα έργο που κλειδώνει μέσα του έναν συγκλονιστικό αριθμό αντιστροφών, παιχνίδια ρόλων μέσα σε παιχνίδια ρόλων και απαιτεί μια αυστηρή σκηνοθεσία ερμηνειών και ηθοποιούς ικανούς να υποστηρίξουν αυτά τα πολλαπλά επίπεδα ερμηνείας." (Μανώλης Βαμβούνης, GKOULTOURA)

 

"Μια άγρια αναμέτρηση σε επίπεδο ταυτότητας, φύλου, συνειδητού και ασυνείδητου, το οποίο δικαιώνει απόλυτα και τον ίδιο τον Φιλίππογλου και τους δύο εξαίρετους ηθοποιούς του, τη Μυρτώ Αλικάκη και τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο, που επιδόθηκαν με τόλμη και μεγάλες αντοχές σε ένα ανελέητο παιχνίδι με τον εαυτό τους και με το «συμπαίκτη» τους." (Τώνια Καράογλου, Elculture.gr)

 

"Αντάξιοι του κειμένου, οι δύο πρωταγωνιστές κατορθώνουν να ενσαρκώσουν όλη τη βαρύτητα των λέξεων που λέγονται κι αυτών που υπονοούνται, καταφέρνουν να σου αποθέσουν ένα βάρος στην καρδιά και αμέσως μετά, την κρίσιμη στιγμή, να σου το πάρουν. Κατορθώνουν να σε βυθίσουν -μέσω της Ιστορίας- στον ίδιο σου τον εαυτό. Σωματικοί και εγκεφαλικοί μαζί, με αποχρώσεις, με εξάρσεις, ισάξιοι, δυνατοί, υπόγειοι, και οι δύο ηθοποιοί σηκώνουν το έργο πάνω τους και το απογειώνουν, περνάνε το αίσθημα στην ψυχή σου. Σε κάνουν να πνίγεσαι και μετά να ανασαίνεις μαζί τους." (Σταυρούλα Σκαλίδη, scalidi.wordpress.com)