31.05.2020
 

 

&

Σε ειδικ τελετ που γινε στο Πνευματικ Κντρο της Ισραηλιτικς Κοιντητας Αθηνν, στις 28.11.2011, ο πρσβης του Ισραλ στην Ελλδα κ. ριε Μκελ και ο πρεδρος του Κεντρικο Ισραηλιτικο Συμβουλου Ελλδος κ. Δαυδ Σαλτιλ απνειμαν τον Ττλο και το Μετλλιο του «Δικαου των Εθνν» σε οκτ λληνες Χριστιανος που δισωσαν Εβραους συμπατριτες τους κατ τη διρκεια της Ναζιστικς Κατοχς. Στην εκδλωση παρστησαν οι οικογνειες των διασωθντων και των «Δικαων», ο Αρχιεπσκοπος της Καθολικς Εκκλησας στην Ελλδα κ. Φσκολος, ο Ραββνος Αθηνν κ. Μιζν, εκπρσωποι του διπλωματικο σματος, πρεδροι και εκπρσωποι των εβρακν κοινοττων και οργανσεων.

Κατ την εκδλωση βραβετηκαν, μετ θνατον, οι: πατρας Ιωννης Μαραγκς για τη δισωση του Ζερρ Σαα. Επσης οι: Αθανσιος και Αθην Ρμπου, Στφανος Ρουσαμνης, Νικλαος και Φαν Φατλ, Ευγγελος Κουκολας, και Ιωννης Θεμελς για τη δισωση της οικογνειας Σαμουλ και Ννας Δαυδ.

«ποιος σζει μια ζω σζει λον τον κσμο», δλωσε ο πρσβης του Ισραλ στην Ελλδα, κ. ριε Μκελ, αναφερμενος σε παλι εβρακ παροιμα, εκφρζοντας την ευγνωμοσνη στους βραβευθντες. Επιπλον, τνισε τι η φετιν βρβευση χει την ιδιατερη σημασα της για το Ισραλ και την Ελλδα δεδομνου τι πραγματοποιεται σε μα περοδο ραγδαας βελτωσης των ελληνο- ισραηλινν σχσεων.

«Η Ευγνωμοσνη εναι παντοτιν προς τους Συνλληνες που δωσαν το δυνατ βαθτερο περιεχμενο στην ννοια «νθρωπος». Η σημεριν τελετ αποδεικνει τι, παρ λον τι χουν περσει σχεδν εβδομντα χρνια απ ττε, η ευγνωμοσνη των Εβραων που σθηκαν κατ τη διρκεια της Γερμανικς Κατοχς της Ελλδος εξακολουθε να αναζητ τους σωτρες για να τους αναγνωρσει και για να τους επιβραβεσει», τνισε χαρακτηριστικ ο πρεδρος του Κ.Ι.Σ.Ε. κ. Δ. Σαλτιλ απευθυνμενος προς τους Δικαους.

Ο ττλος του «Δικαου των Εθνν» δδεται απ το «Γιαντ Βασμ», το δρυμα και το μουσεο που δημιουργθηκε στην Ιερουσαλμ απ το Κρτος του Ισραλ για τη διαινιση της μνμης των θυμτων και των ηρων του Ολοκαυτματος. Απονμεται σε τομα που με κνδυνο της ζως τους δισωσαν διωκμενους Εβραους κατ τη διρκεια του Ολοκαυτματος στον Β’ Παγκσμιο Πλεμο. Για την απονομ της δικρισης διενεργεται διεξοδικ ρευνα απ το Γιαντ Βασμ και απαιτεται ειδικ γκριση απ το Αντατο Δικαστριο του Ισραλ. Ο ττλος του «Δικαου των Εθνν» θεωρεται μια απ τις υψηλτερες τιμητικς διακρσεις απονμεται σε ξνο πολτη απ το Κρτος του Ισραλ.

Πρα απ τα βραβεα, σε ειδικ τελετ που πραγματοποιεται στο Ισραλ, αναρτται και τιμητικ πλακτα με το νομα του «Δικαου» σε ειδικ χρο του Ιδρματος Γιαντ Βασμ.

Πνω απ 250 λληνες «Δκαιοι» χουν τιμηθε μχρι σμερα. Μεταξ αυτν και ο μακαριστς Αρχιεπσκοπος Αθηνν και Πσης Ελλδος Δαμασκηνς, ο Διοικητς της Ελληνικς Αστυνομας κατ τη διρκεια της Κατοχς γγελος βερτ, οι μακαριστο Μητροπολτες Ζακνθου Χρυσστομος και Δημητριδος Ιωακεμ, ο ττε Δμαρχος Ζακνθου, Λουκς Καρρρ και πολλο λλοι αφανες ρωες του Β Παγκοσμου Πολμου.

 

Ιστορες δισωσης


«ΔΙΚΑΙΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ» - Πατρας Ιωννης Μαραγκς

Η ιστορα δισωσης του Ζερρ Σαα

 

Ο Ζερρ Σαας γεννθηκε στη Θεσσαλονκη το 1932. Η οικογνει του εχε ιταλικ υπηκοτητα και, ως εκ τοτου, ταν σε θση να φγει απ την πλη το καλοκαρι του 1942, ταν οι Γερμανο ρχισαν να εντενουν τις διξεις εναντον των Εβραων. Τους επμενους μνες, δημιουργθηκε γκτο στη Θεσσαλονκη και ακολοθησε, την νοιξη του 1943, ο εκτοπισμς πνω απ 45.000 Εβραων στο ουσβιτς και η καταστροφ αυτς της ιστορικς εβρακς κοιντητας.

Η οικογνεια Σαα κατρθωσε να φτσει στην Αθνα, η οποα την εποχ εκενη ταν ακμη υπ ιταλικ κατοχ. Η σχετικ ασφλεια, ωστσο, δεν κρτησε πολ: τον Σεπτμβριο του 1943 οι Γερμανο λεγχαν λη την ελληνικ επικρτεια και η οικογνεια Σαα ταν και πλι σε κνδυνο. Οι γονες του Ζερρ αποφσισαν τι θα ταν ασφαλστερο εν η οικογνεια χωριζταν. Ο πατρας πγε να κρυφτε σε να χωρι που βρισκταν υπ τον λεγχο του ΕΛΑΣ. Η μητρα βρκε καταφγιο στην οικογνεια Φιξ ως καθηγτρια πινου και ψαχνε να ασφαλς μρος για τον 11χρονο γιο της. Αποφσισε να αποταθε σε να γνωστ του πατρα της, ναν ιερα στον Καθολικ Καθεδρικ Να του Αγου Διονυσου. Εκε συνντησε τον Πατρα Ιωννη Μαραγκ, ναν Ιησουτη ιερα, ο οποος συμφνησε να κρψει τον Ζερρ στο μοναστρι των Ιησουιτν. Υποσχθηκε μλιστα να επιστρψει το παιδ στους γονες του μετ τον πλεμο και μνο αν εκενοι δεν επστρεφαν, θα αντρεφε το παιδ ως Ιησουτη.

Ο Ζερρ μεταφρθηκε στο μοναστρι των Ιησουιτν, στην οδ Μιχαλ Βδα 28, και παρουσιστηκε με ψετικη ταυττητα ως ανιψις του ιερα, με το νομα Ιωννης Βαμβακρης. Μνον ο Ιωννης Μαραγκς και νας λλος μοναχς, ο Νικλαος Ξανθκης, γνριζαν τι ο Ζερρ ταν Εβραος. Στο μοναστρι ο Ζερρ κανε το παπαδοπαδι, αλλ ο Πατρας Μαραγκς κρτησε την υπσχεσ του και δεν γινε καμα απολτως προσπθεια προσηλυτισμο. Ο Ζερρ μεινε στο μοναστρι για πνω απ να χρνο και στο διστημα αυτ δεν εχε καμα επαφ με την οικογνει του.

«Εκτς του τι υπρξε για εμνα μητρα, πατρας και πνευματικς οδηγς», γραψε ο Ζερρ Σαας στη μαρτυρα του, «ο Πατρας Μαραγκς ταν επσης νας εξαιρετικς δσκαλος. Εκτς απ τη θρησκευτικ διδασκαλα, που μου παρεχε ο διος, και τα μαθηματικ που μου δδασκε ο Πατρας Φλιππος, απκτησα δπλα του μια ευρεα γενικ παιδεα. Εναι εξλλου γνωστο οι Ιησουτες για την ευρυμθει τους».

Μετ την απελευθρωση, οι γονες του Ζερρ ρθαν να τον προυν. μως, ο Ζερρ ταν πλον τσο δεμνος με τον Πατρα Μαραγκ που δεν θελε να εγκαταλεψει το μοναστρι. ταν ο διος ο Πατρας Μαραγκς που τον πεισε να γυρσει στους γονες του.

Προσπαθντας να κνουν το γιο τους να ξεχσει το διστημα που ζησε στο μοναστρι και τους μοναχος, οι γονες του δεν αναφρθηκαν ποτ στον Πατρα Μαραγκ, μως, πως ο Ζερρ ανακλυψε αργτερα, διατηροσαν για χρνια επαφ με τον νθρωπο που εχε σσει τη ζω του γιου τους. Μνον ταν ο Ζερρ ενηλικιθηκε, οι γονες του το επτρεψαν να επισκεφθε τον Πατρα Μαραγκ. Απ ττε, ο καθολικς ιερας γινε οικογενειακς φλος, συμμετεχε σε λες τις γιορτς της οικογνειας, συμπεριλαμβανομνων του γμου του Ζερρ και της θρησκευτικς ενηλικωσης των δο παιδιν του, και ο Ζερρ τον επισκεπτταν συχν. ταν ο Πατρας Ιωννης Μαραγκς ταν ρρωστος, ο «Γιαννκης», πως ο διος αποκαλοσε τον Ζερρ, ταν πντα δπλα του, σαν γιος.

ταν ο Πατρας Μαραγκς απεβωσε, το 1989, ο Ζερρ νοιωσε σαν να εχε χσει τον διο του τον πατρα.

Στις 7 Μαρτου 2010 ο Πατρας Ιωννης Μαραγκς αναγνωρστηκε μετ θνατον ως Δκαιος των Εθνν.

 

Φωτογραφα: Μλη της οικογνειας Σαα με τον πατρα Γαβριλ Μαραγκ, τον πρσβη του Ισραλ και τον πρεδρο του ΚΙΣΕ κατ την ανακρυξη του πατρα Ιωννη Μαραγκο ως ΔΙΚΑΙΟΥ και την απονομ του Μεταλλου και του Ττλου.


 

«ΔΙΚΑΙΟΙ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ»: Στφανος Ρουσαμνης, Ιωννης Θεμελς, Αθανσιος & Αθην Ρμπου, Ευγγελος Κουκολας, Νικλαος & Φαν Φατλ

Η ιστορα δισωσης του Σαμουλ και της Ννας Δαυδ

 

Ο Σαμουλ και η Ννα Δαυδ ζοσαν στα Τρκαλα της Θεσσαλας με τα δο τους παιδι, τον Ισακ και τον Ηλα. Απ τον Απρλιο του 1941, η περιοχ αυτ ταν υπ ιταλικ κατοχ. Τον Σεπτμβριο του 1943 οι Γερμανο κατλαβαν ολκληρη την ελληνικ επικρτεια και ρχισαν τους εκτοπισμος των Εβραων. Η οικογνεια Δαυδ, μλις πληροφορθηκε για τις εκτοπσεις των Εβραων στις κατεχμενες απ τους Γερμανος περιοχς, αποφσισε να φγει απ το σπτι της, μαζ με τους παπποδες. Τα επμενα δο χρνια και μχρι την απελευθρωση, κρυβταν μετακινομενη απ το να μρος στο λλο στην περιοχ Τρικλων και φιλοξενομενη απ διφορες οικογνειες.

Κατ’ αρχν, φιλοξενθηκαν στο σπτι του Στφανου Ρουσαμνη, στο χωρι Κρηντσα. Ο Στφανος τους καλωσρισε στο σπτι του και φρντισε για λες τις ανγκες τους. Ωστσο, ο πεθερς του δεν ενκρινε την παραμον μιας εβρακς οικογνειας στο σπτι του. Φοβομενος τι θα μποροσε να τους καταγγελει στις Αρχς, ο Στφανος καννισε να μεταφερθε η οικογνεια Δαυδ στο σπτι του Ιωννη Θεμελ, στο διο χωρι. Ο Θεμελς ταν χρος και ζοσε σε να μικρ σπτι με την πεθερ του και τα δο παιδι του. ταν πολ φτωχο και συνθως νοκιαζαν δωμτια στο σπτι τους, στε να χουν κποιο εισδημα. Βλποντας τους κινδνους που αντιμετπιζε η εβρακ οικογνεια, ο Θεμελς προσφρθηκε να τους φιλοξενσει για δο μνες, αφιλοκερδς, και παρεχε μλιστα τροφ στην πολυμελ οικογνεια. ταν Γερμανο στρατιτες ρχισαν να περιπολον την περιοχ, η οικογνεια Δαυδ φυγαδετηκε και πλι. Βρκε καταφγιο στο χωρι Αρδνιο, που τους φιλοξνησαν ο Θανσης και η Αθην Ρμπου με τα τρα παιδι τους.

«Βρκαμε μια οικογνεια. Τα παιδι ταν σαν αδλφια μας. Ζσαμε μαζ σε μια γαλνια και ειρηνικ ατμσφαιρα και νιωσα σαν να ανκα στην οικογνεια αυτ», επε ο Ισακ Δαυδ στη μαρτυρα του. Παρ τη φαινομενικ ηρεμα, η γερμανικ παρουσα ταν πολ απειλητικ και η οικογνεια αναγκστηκε να μετακομσει και πλι σε να πιο απομακρυσμνο σημεο. Αυτ τη φορ πγαν στο Κορσοβο (το σημεριν Ελληνκαστρο), που κρφτηκαν στο σπτι του Ευγγελου Κουκολα. Επρκειτο μως για προσωριν καταφγιο. Υπρχαν ακμη δο εβρακς οικογνειες στο μικρ αυτ χωρι και, μια Κυριακ, οι κτοικοι του χωριο συγκεντρθηκαν και ζτησαν απ τους Εβραους να φγουν, φοβομενοι αντποινα. Η οικογνεια σθηκε χρη στην παρμβαση του Κστα, γιου του Ευγγελου Κουκολα, που ταν αντρτης και ο οποος τους απντησε τι ποιος θα περαζε Εβραο θα εχε να κνει μαζ του. Μετ απ αυτ τα γεγοντα, η οικογνεια Δαυδ πγε σε λλο χωρι, τον Κνισκο, που κρφτηκε στην οικογνεια Φατλ.

Μετ την απελευθρωση, η οικογνεια Δαυδ επστρεψε στα Τρκαλα. Διατρησε στεν επαφ με τις οικογνειες που τους φιλοξνησαν με κνδυνο της ζως τους και μοιρζoνταν μαζ τους χαρς και λπες.

ταν ο Ισακ Δαυδ στειλε τη μαρτυρα του στο Yad Vashem, εξφρασε τη λπη του που δεν εχε μεριμνσει νωρτερα για αυτ και τσι, οι ευεργτες της οικογνεις του τιμονται μετ θνατον.

Στις 22 Σεπτεμβρου 2009 ο Στφανος Ρουσαμνης, ο Ιωννης Θμελης, οι Αθανσιος & Αθην Ρμπου, ο Ευγγελος Κουκολας και οι Νικλαος & Φαν Φατλ αναγνωρστηκαν ως Δκαιοι των Εθνν.

 

Φωτογραφα: Απ την απονομ του Μεταλλου και του Ττλου στις οικογνειες Φατλ, Ρμπου και Ρουσαμνη.


Πηγ : http://www.kis.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=667:-a-q-q&catid=49:2009-05-11-09-28-23